Klass I (AM, EU-moped)

Moped klass I är en moped som är konstruerad för en hastighet av 45 km/timmen och körs på körbanan (vägen).

Boka mopedkurs

Moped klass I får inte framföras på cykelbana.

Antal mopeder ökar kraftigt i Sverige. För väldigt många unga är mopeden en frihet för att kunna ta sig till fotbollsträningen, stallet, bion eller ta en fika med sina kompisar.

När du väljer att göra din mopedutbildning på Berglunds Trafikskola i Kalmar erbjuder vi en färdig utbildning som både ger dig teoretisk och praktisk övning i att köra moped tryggt och säkert.

Så går du till väga

1. Hitta ett lämpligt datum för din mopedkurs, tänk på vid kurstillfället ska du vara minst fjorton år och nio månader gammal för att kunna påbörja kursen. Boka kurstillfället.
  2. Ansök om Körkortstillstånd (tryck på länken)
  3. Efter ansökan behöver du komplettera körkortstillståndet med en synundersökning. Kom förbi trafikskolan så hjälper vi dig med synundersökningen. Glöm inte ta med dig en giltig legitimation. Du kan också avvakta så gör vi synundersökningen vid kursstarten. När trafikskolan har rapporterat synintyget till Transportstyrelsen är ansökan komplett. Du får ditt körkortstillstånd ca.en till två veckor efteråt.

Kursen är på totalt 8 timmar. Tag med dig mat eller matpengar, det finns flertalet matställen i närheten. Kursen genomförs oftast under helger. Manöverbana brukar vi ha dagen efter mopedkursen. Observera att upplägget av kursen kan se annorlunda ut om den ligger på lov.

När du har genomgått den teoretiska utbildningen börjar du jobba med teoritester via nätet. Du får dina inloggningsuppgifter vid kursstarten. Tänk på att plugga hårt så du har tillräcklig kunskap att vistas i trafiken. Kravet som du ska uppfylla innan du får boka dina tre körlektioner i trafiken är: genomfört hela körkortsteorin samt fem godkända sluttest.

Det som nu är kvar är manöverbana, dina tre körlektioner i trafik och teoriprov på Trafikverket.

Manöverbana bokar du in vid kursstarten på trafikskolan. Vi ger dig förslag på datum.

MANÖVERBANA:
Manöverbana sker i inhägnat område på Tecomatics parkering som ligger i närheten av Sandra och djursjukhuset i Kalmar (Gas-Jacobs gata 3). Kläder efter väder. Mopeder och hjälmar väntar på dig, givetvis får du ta egen hjälm med dig. Manöverbanan tar cirka 1-1,5 timme innan du är klar. Där lär du dig hantera mopeden innan du kan genomföra dina körlektioner i trafiken.

KÖRLEKTIONER I TRAFIK:
Nu kan du boka in dina tre körlektioner i trafiken. Ring receptionen på Berglunds Trafikskola och boka lektioner via telefon. Körlektioner genomförs i Kalmar eller i Bergkvara.

Berglunds Trafikskola är det företag som godkänner din körning i trafik. Om trafikläraren anser att du är tillräckligt duktig och har kunskap att klara dig på egen hand i trafiken är körningen godkänd.

TEORIPROV PÅ TRAFIKVERKET:
Om du jobbat tillräckligt med datatesterna så pass att du uppfyller våra krav, bokar skolan ditt teoriprov på Trafikverket. Under tiden fortsätter du plugga på testerna tills du har genomfört provet. Krav för att boka teoriprov på Trafikverket är: genomfört hela körkortsteorin samt tio godkända sluttest.

Teoriprov på Trafikverket får du göra först när du har fyllt 15 år. Tag med giltig legitimation till provet. Notera att provet måste betalas senast 25 timmar innan och det görs via Trafikverkets hemsida.

Om du har fått Godkänt på Trafikverkets teoriprov landar ditt AM-körkort, cirka en vecka efter provet till ditt närmaste utlämningsställe där du hämtar ditt körkort.

Trafikverkets kostnader:
Fotografering 80:-
Teoriprov 325:-
Tillverkning av körkortet 250:-

Faktura från Trafikverket betalas via deras hemsida.

Lycka till!

Sammanfattning:

• 8 timmar teoretisk utbildning
  • 180 min manöverbana
  • 3 körlektioner (60 min/st)
  • Prov på Trafikverket

Priser

Utbildningspaket inkl. syntest, studiematerial, teori, manöverbana samt 3 körlektioner 5490:-

Avtal

Skriv ut, signera och ta med detta avtal till första kurstillfället på trafikskolan.

Avtal (pdf)